Proč kosmetiku bez utrpení

obchod.shop5.cz

Proč kosmetiku bez utrpení

 

Proč kupovat kosmetiku netestovanou na zvířatech?

Každoročně je na celém světě k pokusům použito přibližně 115 milionů zvířat. Zákroky, které zvířata při pokusech podstupují, jim často způsobují velké utrpení a po ukončení pokusu bývají zvířata většinou usmrcena. Pokusy na zvířatech jsou širokou veřejností chápány jako nutné zlo, kterému se s ohledem na naši bezpečnost nelze vyhnout. Je to ale skutečně tak?

Zvířata jsou využívána k testování léčiv, chemických látek, hnojiv, pesticidů, barev, prostředků pro domácnost, kosmetických složek, geneticky modifikovaných organismů, přírodních látek a jejich směsí atd. Dále jsou zvířata používána k výzkumu léčebných postupů a operací, k produkci různých látek (např. v imunologii) a v tzv. základním výzkumu. Při něm jde především o rozvoj vědeckého poznání, zkoumání reakcí na podněty, vliv různých faktorů na organismus atd.

Mnoho zvířat je používáno i pro výuku na středních a vysokých školách a pro ekologické i etologické (výzkum chování zvířat) studie.

Od března 2009 platí v EU zákaz testování kosmetiky na zvířatech. Z tohoto zákazu však existují výjimky pro tři typy testů (pro něž jsou používána značná množství zvířat). Od března 2013 je zákaz úplný, obsahuje ovšem zatím několik nejasností, především není jasné, zda a jak bude kontrolováno, že je v praxi dodržován.

V dalších zemích v Evropě a po celém světě testování kosmetiky na zvířatech nadále probíhá. Výrobky testované na zvířatech nebo obsahující složky tímto způsobem otestované tak stále tvoří velkou část nabídky na našem trhu. Nápisy na obalech, prohlašující, že výrobky nebyly testovány na zvířatech, sice mohou být pravdivé, ale většinou pouze ve vztahu k hotovému výrobku, ne k jednotlivým složkám.

V ČR je k pokusným účelům každoročně použito několik set tisíc zvířat (375 091 zvířat v roce 2011), z nichž ovšem téměř polovinu tvoří kroužkovaní ptáci. Pro pokusy jsou používány především myši, potkani, králíci a ryby, avšak řada pokusů je prováděna i na psech, kočkách, opicích a dalších druzích zvířat.

 237-100505_v.jpg

Pokusy na zvířatech jsou údajně nezbytné k tomu, aby produkty, které používáme, byly bezpečné, abychom byli schopni nalézat nové léčebné postupy pro nemocné a aby mohly být učiněny další vědecké objevy. Ve skutečnosti však není možné těmito praktikami objektivně dokázat účinky a rizika různých látek a postupů pro člověka nebo poznat lidský organismus na základě výzkumu jiných druhů zvířat.

Všechna zvířata (včetně člověka) se od sebe značně liší svou anatomií, fyziologií i metabolismem. Každý živočišný druh reaguje na různé chemické látky a podněty svým způsobem, přičemž některé reakce se mohou od ostatních druhů velmi lišit, zatímco jiné se mohou podobat až shodovat. Díky tomu není možné předpovědět, zda člověk bude např. na testované látky reagovat stejně, jako reagovala pokusná zvířata nebo zcela odlišně. Kromě toho jsou u zvířat v laboratořích nemoci často vyvolávány uměle, za zcela jiných podmínek než vznikají u lidí a v extrémně krátkém čase, přičemž jsou zvířata ve stálém stresu. Pokud vezmeme v úvahu tato fakta, je zřejmé, že pokusná zvířata nemohou být spolehlivým modelem pro lidský organismus, který nejenže funguje v mnoha ohledech odlišně, ale je také ovlivňován řadou jiných faktorů (strava, životní styl atd.).

 235-100517_v.jpg

Foto: NAPA

Některé společnosti rády opatřují své výrobky značkami, které mají reprezentovat šetrnost k životnímu prostřední či zvířatům. Patří mezi ně různé symboly zeměkoule, listů, králíků (často v přeškrtnutých kruzích), psů atd. Žádáme spotřebitele, aby se informovali o tom, co symbol přesně znamená. Když vezmeme v úvahu obecný nesouhlas lidí s testováním kosmetiky na zvířatech, asi nás nepřekvapí, že společnosti, které v tomto ohledu nemají čisté svědomí, se mohou zdráhat poskytnout spotřebiteli jasné a pravdivé informace. Jednoduchý symbol nebo údaj často slouží jako marketingový prostředek, který má firmu vyobrazit jako ekologickou, zodpovědnou a soucitnou, a vytvořit tak ve spotřebiteli pocit „bezbolestné“ koupě. Pouze symbol skákajícího králíka, tedy symbol HCS a HHPS, je zárukou toho, že ani výrobek, ani jeho jednotlivé složky nejsou (po určitém datu) testovány na zvířatech v průběhu celého procesu výroby. I když mnoho společností nadále používá králíky nebo podobné „přírodní“ symboly, aby vzbudily patřičný dojem, symbol jakéhokoliv jiného králíka než je logo HCS/HHPS na produktu může mít pramalou výpovědní hodnotu o praktikách společnosti.

Zdroj: Svoboda zvířat – www.pokusynazviratech.cz, www.netestovanonazviratech.cz

 

 

 

Vložit komentář

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek
opiště kód
antispam
Copyright © obchod.shop5.cz, provozováno na systému tvorba e-shopu a pronájem e-shopu Shop5.cz

© obchod.shop5.cz

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.   vlastní HTML stránky